“Çocukların sosyal ve duygusal becerilerinin eksik olması olumsuz sonuçlar doğuruyor”

T24 Sağlık

Kız çocuklarının toplumsal ve duygusal hünerlerinin geliştirilmesinin hayati değer taşıdığını vurgulan Eğitim Uzmanı Prof. Dr. Buket Neşe Aksu, “Çocuk cinayetleri ve istismarlarına baktığımızda, çocukların toplumsal ve duygusal hünerlerinin eksik olduğu ortamlarda büyümesinin olumsuz sonuçlar doğurduğunu görüyoruz. Şayet çocuklarımız duygusal manada kendilerini rahatça tabir edebileceği, inançlı bir aile ortamında yetişmiş olsaydı, yaşadığı travmaları daha sağlıklı bir biçimde yönetebilirlerdi” dedi.

Altınbaş Üniversitesinden Toplumsal ve Duygusal Eğitim Uzmanı Prof. Dr. Buket Aksu, 11 Ekim Dünya Kız Çocukları Günü hasebiyle kız çocuklarının haklarının savunulması ve toplumsal cinsiyet eşitliğinin sağlanması ismine birtakım bilgilendirmelerde bulundu.

Prof. Dr. Aksu, “Son devirde yaşanan trajik olaylar, toplumsal bilinçlenmenin ve eğitim sistemlerinin ne derece kıymetli olduğunu bir kere daha gözler önüne serdi. Kız çocuklarının karşılaştığı şiddet ve istismar üzere sıkıntılar, yalnızca bireyleri değil, toplumları da derinden etkiliyor. Bu tıp olayların önlenebilmesi için toplumsal ve duygusal eğitimin güçlendirilmesi gerekiyor. Kız çocuklarının eşit haklarla yetişmesi, yalnızca ferdi değil, toplumsal bir sorumluluk haline geliyor” dedi.


Prof. Dr. Buket Neşe Aksu

“Sosyal ve duygusal eğitim ile güçlü bireyler ve sağlıklı toplumlar mümkün”

Sosyal ve Duygusal Eğitim Uzmanı Prof. Dr. Buket Aksu, “Çocuk cinayetleri ve istismarlarına baktığımızda, çocukların toplumsal ve duygusal marifetlerinin eksik olduğu ortamlarda büyümesinin olumsuz sonuçlar doğurduğunu görüyoruz. Şayet çocuklarımız duygusal manada kendilerini rahatça tabir edebileceği, inançlı bir aile ortamında yetişmiş olsaydı, yaşadığı travmaları daha sağlıklı bir halde yönetebilirlerdi. Toplum içinde bu çeşit maharetlerin yaygın olmaması, insanların birbirleriyle empati kurmalarını zorlaştırır ve şiddete başvurma oranlarını artırabilir” dedi.

Prof. Dr. Aksu, “Sosyal ve duygusal eğitim ile güçlü bireyler ve sağlıklı toplumlar mümkün” diyerek, çocukların yalnızca akademik muvaffakiyete değil, tıpkı vakitte toplumsal ve duygusal gelişimlerine de odaklanılması gerektiğini tabir etti. “Sosyal ve duygusal eğitim, kız çocuklarının özgüven kazanmalarına, zorbalıkla başa çıkabilmelerine ve sağlıklı münasebetler kurabilmelerine yardımcı olur. Bilhassa son periyotta yaşanan istismar ve şiddet olayları, bu çeşit eğitimlerin ne kadar kritik olduğunu gösteriyor” diye konuştu.

“Geleneksel cinsiyet rolleri, kız çocuklarının duygusal muhtaçlıklarını ihmal edebilir”

Geleneksel cinsiyet rollerinin, bilhassa kız çocuklarının duygusal muhtaçlıklarını ihmal edebilen bir toplumsal yapı oluşturabileceğini söz eden Prof. Dr. Aksu, “Bu yapı, duygusal gelişime değer vermeyen, daha çok itaat ve sessizliği teşvik eden bir toplumsal sistem oluşturur. Meğer çocukların duygusal gelişimleri ihmal edilirse, ileride bağımsız ve kendine güvenen bireyler yetiştirmek zorlaşır. Çocuklar, bu rollerin baskısı altında kendi hislerini bastırmaya zorlanabilir, bu da onları savunmasız ve korunmasız bırakabilir” tabirlerini kullandı.

“Negatif durumları önleyebilir”

Aile dinamikleri ve duygusal eğitim

“Sosyal ve duygusal öğrenmenin kıymetli olduğu bir aile yapısında, çocuklar problemlerini nasıl çözebileceklerini ve hisleriyle nasıl başa çıkacaklarını öğrenirler. Lakin klasik aile yapılarında, çocukların duygusal gereksinimleri ikinci plana atılabilir” diyerek bir öbür kıymetli mevzunun aile ve eğitim olduğunun altını çizen Aksu, “Ayrıca aile içi şiddetin toplumsal bir tabu olması, bu maharetlerin gelişmesine mani olur. Toplumsal ve duygusal maharetler kazandırılmadığında, bireyler yaşadıkları duygusal zorluklarla başa çıkmakta zorlanır ve bu da travmatik sonuçlara yol açabilir” tabirlerini kullandı.

“Kız çocuklarının eğitimine yapılacak her yatırım, daha eşit ve adil bir dünya için temelbir adımdır”

Sadece kişisel değil, toplumsal değişimin de olması gerektiğini söyleyen Prof. Dr. Aksu, şunları ekledi:

“Çocuklara sağlanan eğitim, yalnızca bireyi değil, toplumun geleceğini şekillendirir. Toplumsal ve duygusal maharetlere sahip olan bireyler, şiddetten uzak, daha sağlıklı toplumsal alakalar kurarlar. Bu yüzden kız çocuklarına yönelik eğitim programlarında bu hünerlere daha fazla tartı verilmesi gerektiğini düşünüyorum. Kız çocuklarının eğitimine yapılacak her yatırım, daha eşit ve adil bir dünya için temel adımlardan biri. Kız çocuklarının hak ettikleri eşitliği ve fırsatları elde etmeleri için her seviyede toplumsal ve duygusal eğitim kıymetlidir. Bu eğitimlerle kız çocuklarının kendi potansiyellerini gerçekleştirmelerine ve toplumsal hayata iştiraklerine katkıda bulunabiliriz.”

Prof. Dr. Buket Aksu, kız çocuklarının toplumsal ve duygusal gelişimlerini desteklemek için tekliflerini şu halde sıraladı:

Eğitim Müfredatına Toplumsal ve Duygusal Eğitim Entegrasyonu: Kız çocuklarının toplumsal ve duygusal marifetlerini geliştirmek için eğitim müfredatlarına bu alanda özel programların eklenmesi gerekmektedir. Bu programlar, öncelikle çocukların hislerini tanımaları ve bunun yanı sıra empati, özdenetim, duygusal farkındalık üzere maharetleri kazanmalarına yardımcı olmalıdır.

Aile Eğitim Programları: Ailelere yönelik toplumsal ve duygusal eğitim programları düzenlenmeli, ebeveynlerin çocuklarının duygusal muhtaçlıklarını anlamalarına ve desteklemelerine yardımcı olacak kaynaklar sağlanmalıdır.

Toplumsal Farkındalık Kampanyaları: Kız çocuklarının maruz kaldığı şiddet, istismar ve ayrımcılığa karşı toplumsal farkındalığı artırmak için kampanyalar düzenlenmelidir. Bu kampanyalar, cinsiyet eşitliği ve çocuk hakları hususlarında toplumu bilinçlendirmeyi hedeflemelidir.

Sığınma ve Takviye Merkezleri: Kız çocukları için şiddet ve istismar durumunda başvurabilecekleri inançlı sığınma ve takviye merkezleri oluşturulmalıdır. Bu merkezler, duygusal takviye ve rehabilitasyon hizmetleri sunmalıdır.

Oyun ve Etkileşimli Aktiviteler: Toplumsal ve duygusal maharetlerin oyun yoluyla öğretileceği aktiviteler düzenlenmelidir. Bu çeşit etkinlikler, çocukların duygusal zeka gelişimlerini desteklerken birebir vakitte eğlenceli bir öğrenme deneyimi sunar.

İş Birliği ve Paydaşlıklar: Devlet, sivil toplum kuruluşları ve özel sektör arasında iş birliği yapılmalı, kız çocuklarının eğitimine yönelik projeler desteklenmelidir. Bu iş birlikleri, kaynakların aktif bir formda kullanılmasını sağlar.”


TIKLAYIN | Uzmanlar uyardı: Çocukları Internet’in karanlık yüzünden korumak için teknolojik ve pedagojik tedbirler almak gerekiyor

TIKLAYIN |  Nazan Kesal: Aile her şeyse, o küçücük kız çocukları neden öldürülüyor?


 

“Yunanistan’da Müslüman, Türkiye’de gavur tohumu”; Kayıp bir neslin öyküsü ‘Mübadele’


 
 

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir